سرمایه‌های ناملموس کشور باید احیا شود/ مهارت‌های سنتی لنج‌سازی بخشی از فرهنگ ناب ایرانی است

رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت احیای سرمایه‌های ناملموس در کل کشور، تاکید کرد.

علی آقا محمدی در گفت‌وگو با میراث‌آریا گفت: متاسفانه جایگاه سرمایه‌های ناملموس ایران به واسطه هجوم فرهنگ غرب بسیار پایین است.

او ادامه داد: معماری کشورمان که با طبیعت عجین بود به واسطه ورود فرهنگ غرب کنار گذاشته شد و همچنین قنوات که نقش مهمی در حفظ آب داشتند هم از بین رفتند و یک حالت غرب‌زدگی به معنای شدید جایگزین فرهنگ ناب ایرانی شد.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نبود آموزش و آگاهی هم موجب فراموش شدن سرمایه‌های ناملموس در کشورمان شد که باید با بهره از آموزش و بالابردن آگاهی مسئولان و مردم شاهد احیای سرمایه‌های ناملموس در کشور باشیم.

آقا محمدی تصریح کرد: برنامه توسعه‌ای باید متناسب با شرایط هر منطقه تهیه و تنظیم شود و در برنامه توسعه هفتم با توجه به مطالعات انجام شده در مورد جزایر جنوبی کشور، باید قشم را به نحو شایسته‌ای دریابیم.

او یادآور شد: ساخت لنج‌های عظیم در روستای گوران قشم نشانگر توانایی مردم این دیار در هنرآفرینی است و ساخت ۲۱ نوع لنج هم سفر به واسطه تبادل افکار لنج سازان قشمی با مردمان دیگر کشورهای دنیا بوجود آمده است.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اظهار نارضایتی از عدم شکوفایی استعدادها در قشم، افزود: متاسفانه بسیاری از مطالعات انجام شده در زمان آغاز به کار سازمان منطقه آزاد در قشم تاکنون اجرا نشده است.

او گفت: سال ۱۳۸۸ کلنگ احداث ساخت پل خلیج فارس در قشم به زمین زده شد اما این پروژه بسیار مهم ملی که نقش بسیار ارزشمندی در حوزه اقتصادی دارد به حال خود رها شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072701931
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha